Sequana, de la porțile Parisului până la mare

           La izvorul fluviului locuia Dea Sequana, o zeitate celtică atât de impunătoare incat se credea ca e masculină mai intâi, înainte de a descoperi cu uimire că a fost o zeiƫă. Sub semnul puterilor încântătoare și benefice ale zeitei Senei și a ei „magie albastră“, acest test plasează drumurile noastre trasate de apa fluviului.

Nu este vorba, pentru noi, să observăm ca un om de știință  acest loc atât de mult studiat, ci să ne alăturăm câtorva „artiști ai Senei“, care ne invita la o plimbare fără sfârșit, la o rătăcire poetică de-a lungul fluviului, de la porțile Parisului până la mare.

La Paris, Bleu Klein, Bleu Monet, Bleu Chagall

Bleu Klein

La Paris, pe lângă vitraliile din Sainte-Chapelle, albastrul este IKB, International Klein Blue, creația lui Yves Klein. Capitala, mai ales Centrul Pompidou, aduce constant omagii acestui artist legendar, care a vrut să „picteze“ cerul Parisului dintr-o tuşă albastră sau iluminând Place de la Concorde. De la descoperirea sa de către cerul lui Giotto în Bazilica Sf. Anton de Assisi, opera sa reflectă obsesia lui, din 1957,de a impregna întregul său univers de un material lichid puternic de IKB: un albastru puternic, monocrom,care produce o explozie infinită, ca o explozie de lumină care ar fi umflată, încetinită, apoi cristalizată în noaptea acrilică. Yves Klein a creat monocromele sale ca niste obiecte de cult, cum ar fi un ex-voto în formă de triptic făcut să-l ofere mănăstirii Sf. Rita din Cascia, Italia.

Bleu Monet

Această expunere a culorii albastre dialoghează cu cea a Nuferilor lui Claude Monet la Muzeul Orangerie, marele poem al apei, între fluviu și grădină; forma alungită a muzeului, aliniată la axa est-vest a traiectoriei soarelui, contribuie la această desfășurare a albastrului și a conotațiilor sale cosmice. Curgerea Senei, paralelă cu linia muzeului, este o metaforă a trecerii timpului, subiectul real al Nuferilor. În fața acestei lucrări,observatorul este „înfășurat”, după cum a dorit Claude Monet, „intr-un întreg nesfârșit, intr-o undă fără orizont și fără țărm”.

Bleu Chagall

Mistica aceasta a albastrului lui Klein și cel al lui Monet dialoghează cu albastrul lui Chagall  la Paris, unde sunt expuse în mod frecvent  Peisajul albastru, Amantii  albastri, Circul albastru, Violonistul albastru sau Notre-Dame și Turnul Eiffel scăldându-se în apa albastră a Senei.

Însăşi lumina albastră a cerului de sticlă al bisericilor interesează pe acest pictor. „Pentru mine,” spune el, „un vitraliu reprezintă obstacolul transparent între inima mea și inima lumii. Vitraliul este plin de bucurie, are nevoie de gravitate, pasiune. El trebuie să trăiască prin lumina percepută”. În catedrala din Reims, el a făcut un triptic de vitralii albastre care difuzează în întunericul ambulatoriului, o paletă de nenumărate nuanțe, de la verzui verde-albastru la safire violet, care se distrug si se amesteca una în cealaltă.

La porțile Parisului, albastrul buclelor Senei

Saint-Germain-en-Laye, oraș „smălțuit in albastru”

La Saint-Germain-en-Laye,oraș situat pe un platou care domină Sena pana în depărtare de la terasa uriașă creată în parcul castelului de André Le Nôtre,”drumul albastru” se îmbină cu cursul acestui fluviu care a inspirat artele încă din timpuri imemoriale. Albastrul se ancorează în istoria regală a orașului, a carui stemă aminteşte de nasterea, la St. Germain,a regelui Ludovic al XIV-lea: un blazon albastru in leagănul semănat cu crini, însoțit de un alt crin și în vârf data: 5 7 1638, totul in aur. De-a lungul peregrinării, descoperim ici și colo, exploziile acestui albastru regal care a smaltuit orașul, ca ceramica Farmaciei Regale, una dintre cele mai vechi farmacopee printre cele mai importante din Franța.

În centrul cartierului istoric al orașului, nu departe de farmacie, s-au născut în 2018, Rutele Albastre din Grădina Artelor, gradină efemeră construită din insule de verdeaƫă, dominate de albastru, evocând întâlnirea dintre arte: muzică, pictură, teatru, sculptură …

Apoi trebuie vizitat Muzeul Maurice Denis pentru a vedea albastrul nabi care este ilustrat în frescele din Capela sau Veșnică Primăvară, o dulceață de culoarea cretei  alb-albastre evocând acest „vis alb“despre care vorbeste Camille Mauclair „, aceste combinații de cer albastru și violet (…) de jocuri de lumini și umbre clare si mate, totul fără un motiv bine definit,ce nu se poate povesti .. „

Buclele Seinei, țara impresioniștilor

Doar intr-un vaporas trebuie să hoinărim de-a lungul insulelor și malurilor ce formează buclele Senei, prin Bougival, Chatou, Le Port-Marly pictate de Alfred Sisley, Camille Pissarro sau Pierre-Auguste Renoir . Înclinat pe o balustrada, călătorul este surprins  visând, cu ochii pierduți în izbucnirile cerului purtate de fluviu. Peisajele parcurse rezonează cu  râsetele fără griji, cu salile de bal, carciumile , cu siestele lenevind sub barci, prânzurile pe iarbă, ecouri ale textelor lui Emile Zola sau lucrările lui Pierre-Auguste Renoir ca Pranzul barcagiului  sau La Grenouillère, insula mică a Senei, pictată de Claude Monet.

Gradina lui Claude Monet la Giverny

Sena ne conduce spre Giverny, în Normandia. Claude Monet si-a creat grădina proprie ca un tablou viu care ilustrează cercetarea estetică, care isi modifică aspectul în funcție de oră și de anotimp, multiplicând punctele de vedere ale vizitatorului rătăcitor. Astfel, acesta traieste experiența contactului intim cu o grădină concepută ca un loc unde să se scufunde și unde să găsească senzațiile percepute în fața tablourilor Nuferii din muzeul Orangerie:fluiditate și flux de lumină  Orangerie Muzeul, reflexe lucii, adâncimi verzui…

Albastrul Rouen

Nu departe de Giverny, orașul Rouen este un alt „atelier în aer liber” pentru mulți pictori. Aici, albastrul lăptos de la Muzeul de Ceramica pare să invadeze orașul, catedrala sa, pana la pavajul străzilor pietruite. Pentru a picta seria sa  Catedralele din Rouen în diferite momente ale zilei, Claude Monet ocupă o cameră mică chiar în fața clădirii. Treizeci de picturi s-au născut din această Catedrală vizionate de mai multe ori, unde pluteste albastrul, în continuă schimbare, alternativ colorat albastru-gri sau albastru-roz perlat, tremurând sub cursa norilor.

La estuarul Senei, albastrul mării pe Coasta de Alabastru

La capătul drumului noastru, Seina întâlnește în estuar Marea Manecii,pe Coasta de Alabastru. Mulți artiști precum Eugène Boudin, Claude Monet, Gustave Courbet, Guy de Maupassant și Gustave Caillebotte, a transmis viziunea lor asupra acestor locuri pantelor verzi, stâncilor de creta monumentale, rocilor în „ace“, plajelor de șindrilă , profundelor văi.

Suspendate deasupra mării, biserica din Varengeville și cimitirul său marin difuzeaza dintotdeauna magia spiritului locului. Pictorul Georges Braque, care este îngropat acolo, a creat pentru biserică un uimitor Arbore de Isai, vitralii inspirate de faleza cu vedere la mare. Aici, scrie poetul Jacques Prévert, marea este spălătoreasă, greva este spălarea lui. Marea de stele. Marea instelată. Secrete schimbate. Frumusețea dezvăluită

Aline Rutily

Asociația Peisaj și Patrimoniu fără Frontiere

Categorii: Noutăţi

0 comentarii

Lasă un răspuns

Substituent avatar

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *